Vanliga frågor

Här har vi samlat svaren på några av de vanligaste frågorna vi får. Oavsett om du undrar över våra insatser, hur du kan få stöd eller vilka regler som gäller, hittar du förhoppningsvis svaret här.

Om du inte hittar det du söker, tveka inte att kontakta oss direkt så hjälper vi dig gärna vidare.

Hur fungerar Stödinsats-systemet?

Svar: Stödinsats är ett system som gör det lätt för våra lokalföreningar att få stöd och hjälp utan att behöva gå igenom en ansökningsprocess. Föreningarna berättar om sina behov, och vi hjälper till med exempelvis inköp, administration och organisering av aktiviteter. Allt för att underlätta för föreningen och för att låta den fokusera på kärnverksamheten.

Svar: Det är helt kostnadsfritt för alla våra lokalföreningar att få hjälp. Vårt mål är att stärka och underlätta ert arbete för föreningarna. Stödet är en del av våra gemensamma resurser.

Svar: Till skillnad från bidrag som ofta kräver en ansökan och godkännandeprocess, har alla våra lokalföreningar rätt till stödinsatser. Det är en direkt och enkel väg för föreningar att få hjälp med praktiska behov utan att behöva fylla i långa ansökningar och vänta länge på besked.

Svar: Ni kan få hjälp med en mängd olika saker, såsom hemsidesutveckling, ekonomisk hantering, organisering av möten och evenemang, utbildningar, mentorskap, samt ekonomiskt stöd för utrustning och lokalhyra. Vi erbjuder även hjälp med digital närvaro, design av marknadsföringsmaterial och rådgivning inom föreningsdrift.

Svar: Det är enkelt att komma igång! Klicka på knappen “Kommunicera era behov” och fyll i vad ni behöver. Därefter kommer vi att kontakta er och hjälpa er.

Svar: Tiden det tar beror på vilken typ av hjälp ni behöver. Vissa stödinsatser, som rådgivning eller digitalt stöd kan vi påbörja omedelbart, medan andra insatser, som planering av stora evenemang kan ta lite längre tid att genomföra.

Svar: Ja, vi erbjuder stöd för att både planera och vara med och genomföra ert årsmöte. Vi kan hjälpa till med att ta fram nödvändiga dokument, organisera mötet och säkerställa att allt går rätt till enligt era stadgar och demokratiska principer.

Svar: Om ni har behov som inte är specificerade i våra stödinsatser, tveka inte att kontakta oss. Vi är flexibla och villiga att hitta lösningar som passar just er förening.

Det är för att det är ett eget system med sina egna funktioner. Här dokumenteras och samlas all information som kommer in och gör att Unga Drogförebyggare får allt dokumenterat på ett och samma ställe. Sammanställningen är enkel att ta fram ifall någon önskar insyn i vår organisation.
Vårt mål är att ge er de bästa förutsättningarna för våra föreningar att växa och lyckas. Med våra stödinsatser vill vi underlätta ert arbete och göra det möjligt för er att engagera fler medlemmar och genomföra fler aktiviteter.

Vissa stödinsatser kan föreningen få snabbt medan andra, till exempel att ordna föreläsare eller utbildningar, kräver lite mer tid och förberedelser från vår sida. Det kan handla om att vi behöver boka in en föreläsare i god tid, och därmed krävs de att föreningen har god framförhållning vid sådana önskemål. Om flera föreningar önskar liknande stödinsatser brukar vi slå ihop dessa föreningar så att insatsen kan ske vid ett och samma tillfälle. I slutet på varje ojämn månad gör vi en sammanställning av föreningarnas önskemål och ser vilka insatser vi kan slå ihop.

Vi har märkt att många föreningar inte vet hur och vad de kan få för stöd till sin förening. Vi vill inte att relationen till våra föreningar bara ska bygga på att vi gör en utbetalning av bidrag varje år, då blir det så anonymiserat och smalt när föreningen egentligen kan få ut så mycket mer!

Vi har märkt att det finns ett stort intresse hos unga att organisera sig i föreningsform, unga tycker att det är kul att hålla styrelse- och årsmöten och att anordna egna aktiviteter. Men något som upplevs jobbigt kan vara ekonomihanteringen. De senaste 5 åren har den administrativa bördan på att hantera småsummor pengar blivit orimligt hög och sedan dess är det enklare att förbundet hanterar inköp till föreningarna, då slipper föreningarna krånglet och kostnaden på omkring 5000 kr för att starta eget bankkonto.

Om ni har några frågor eller behöver mer information kan ni alltid kontakta oss, ni hittar våra kontaktuppgifter på vår kontaktsida.